Informacja na temat Funduszu Osiedlowego:
III Edycja Funduszu Osiedlowego na lata 2024-2025 oficjalnie rozpoczęła się w dniu 27 stycznia 2024 roku. Większość informacji na temat warunków i harmonogramu składania wniosków projektów jest zawarta w oficjalnych dokumentach na stronie https://www.wroclaw.pl/roz.../fundusz-osiedlowy-we-wroclawiu
Rada Osiedla rozważy wszystkie propozycje zgłoszone podczas konsultacji społecznych. Same konsultacje są dość złożoną procedurą, która musi spełniać wymogi formalne. Trwają w tej chwili przygotowania do ich przeprowadzenia – NIEBAWEM POINFORMUJEMY O FORMIE I KALENDARZU KONSULTACJI. Tymczasem prosimy naszych mieszkańców, aktywistów i radnych o przygotowanie propozycji do zgłoszenia w Funduszu Osiedlowym.
Przedstawiamy teraz garść informacji pomocnych w zrozumieniu mechanizmu działania Funduszu Osiedlowego, więcej szczegółów przekażemy podczas spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami.
Jak dotąd odbyły się 2 edycje FO - pierwsza na lata 2019-2021, zaś druga na lata 2022-2023.
Jak wiemy, „Miasto” ma problemy z realizacją inicjatyw zgłaszanych w ramach funduszu osiedlowego. Zdarza się, że do tej pory nie są zrealizowane wszystkie projekty wskazane przez rady osiedli w edycji 2019-2021. Wygląda na to, że na żadnym osiedlu nie ma jeszcze zrealizowanych projektów z II edycji 2022-2023. W związku z tak dużym opóźnieniem władze miasta planowały roczną przerwę w składaniu przez osiedla kolejnych projektów, tak więc stracilibyśmy finansowanie projektów za co najmniej rok 2024. Rada Osiedla Przedmieście Oławskie była jednym spośród 10 wrocławskich osiedli, które podjęły stosowne uchwały sprzeciwiające się tej koncepcji (https://osiedle.wroc.pl/.../przedmiescie-olawskie-dokumenty uchwła nr XXXII/228/24).
W grudniu 2024 r., kiedy było już wiadomo, że fundusz osiedlowy za rok 2024 (!) będzie realizowany, odbyło się spotkanie radnych miejskich i przedstawicieli Wydziału Partycypacji Społecznej UM Wrocławia z przedstawicielami Zarządów Osiedli. Radni osiedlowi wskazali wówczas na wiele uciążliwych problemów związanych z realizacją zgłaszanych inwestycji, między innymi w kwestii przedłużającego się czasu realizacji czy też niedoskonałego systemu komunikowania o zaawansowaniu prac nad kolejnymi etapami realizacji projektów, problemami związanymi
z poprawnym szacowaniem kosztów inwestycji przez rady osiedla itp. Efektem spotkania było między innymi ustalenie cyklu szkoleń skierowanych do przedstawicieli rad osiedli, aby przekazywane wnioski były poprawnie opracowane pod względem formalnym i merytorycznym (szacowanie kosztów!). Pierwsze takie szkolenie odbyło się 29 stycznia br.
Ostatecznie 27 stycznia 2025 r. została ogłoszona III edycja funduszu osiedlowego na lata 2024-2025. Osiedla mają do dyspozycji 50 mln zł z podziałem na 48 osiedli. Wielkość funduszu przeznaczonego na dane osiedle wyliczana jest wg algorytmu z uwzględnieniem liczby mieszkań na osiedlu w stosunku do liczby mieszkań w całym mieście oraz powierzchni osiedla w stosunku do całkowitej powierzchni miasta. Na Przedmieście Oławskie przypada więc 1 621 205 zł.
Tego samego dnia na fb pojawiły się nerwowe pytania mieszkańców, kiedy można zgłaszać propozycje projektów do realizacji. Zasady Funduszu Osiedlowego są mocno sformalizowane
i wymagają od rad osiedli konkretnych działań zgodnie z narzuconym harmonogramem.
Ujmując w dużym skrócie:
1. Rada Osiedla zobowiązana jest do przeprowadzenia konsultacji społecznych. Termin rozpoczęcia konsultacji musi być ogłoszony na 14 dni przed ich oficjalnym rozpoczęciem.Cz W trakcie trwania konsultacji mieszkanki i mieszkańcy osiedla będą mogli zgłaszać swoje pomysły oraz zapoznać się również z propozycjami radnych osiedlowych.
2. Konsultacje z mieszkańcami będą trwać co najmniej 3 tygodnie, po ich ukończeniu Zarząd Osiedla jest zobowiązany do przygotowania sprawozdania na stronie internetowej Osiedla oraz przekazania go w formie elektronicznej na adres
3. Po ogłoszeniu wyników konsultacji Rada Osiedla musi mieć czas na analizę zgłoszonych projektów inwestycji osiedlowych pod względem ich zakresu, możliwości realizacji oraz na przygotowanie wstępnego kosztorysu.
4. O zgłoszeniu danej inwestycji osiedlowej do Funduszu Osiedlowego Rada Osiedla decyduje w formie uchwały. Rada Osiedla może złożyć do realizacji dowolną liczbę inwestycji osiedlowych z zastrzeżeniem, że ich szacowana łączna wartość nie może przekroczyć 100 % przyznanej osiedlu kwoty(1621 205 zł). Rada Osiedla nadaje każdej inwestycji tzw. liczbę rangową czyli wskazuje kolejność jej realizacji. Komplet inwestycji osiedlowych musi być zgłoszony do Urzędu Miejskiego najpóźniej do 30 czerwca br.
Co dalej?
5. Po przekazaniu kompletu dokumentów w Urzędzie Miejskim następuje weryfikacja inwestycji
osiedlowych w 2 etapach:
5.1. etap weryfikacji formalnej (czas do 1 miesiąca)
5.2. etap weryfikacji merytorycznej (czas do 6 miesięcy)
6. Po pozytywnej weryfikacji inwestycja osiedlowa powinna zostać przekazana do realizacji i tutaj życzmy sobie możliwie jak najkrótszego czasu jej wykonania.