Psie Pole-Zawidawie

  • DSC_0348_ShiftN.jpg

Wprowadzenie
W okresie pomiędzy 28 maja a 15 czerwca 2025 roku Osiedle Psie Pole-Zawidawie przeprowadziło konsultacje społeczne w formie ankiety internetowej dotyczącej planowanych zmian w zasadach sprzedaży alkoholu na terenie całego Wrocławia. Konsultacje miały na celu zebranie opinii mieszkanek i mieszkańców Osiedla na temat dwóch projektów uchwał przygotowanych przez Miasto Wrocław: wprowadzenia zakazu nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach (w godzinach 22:00–6:00) oraz zmian w liczbie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

Ankieta zawierała 3 pytania:

1. Dlaczego – Twoim zdaniem – warto wprowadzić ograniczenia w sprzedaży alkoholu w całym mieście?

2. Dlaczego – Twoim zdaniem – nie warto wprowadzać takich ograniczeń w całym mieście?

3. Co sądzisz o uchwale zmieniającej liczbę zezwoleń na sprzedaż alkoholu na terenie miasta? (Zmiana przewiduje dodatkowe 100 zezwoleń (z dotychczasowych 855 do 955) na sprzedaż napojów alkoholowych w punktach gastronomicznych.)

W czasie zbierania odpowiedzi wpłynęło 210 ankiet, przy czym nie wszystkie wypełnienia zawierały odniesienia do wszystkich 3 pytań. Ankieta była w pełni anonimowa, nie były zbierane żadne dane (także statystyczne) dotyczące osób wypełniających. Poniżej znajduje się podsumowanie odpowiedzi na każde z 3 pytań. Na końcu podsumowania znajduje się zestawienie wszystkich odpowiedzi z zachowaniem pisowni oryginalnej.

Analiza odpowiedzi na pytanie 1

Pytanie pierwsze brzmiało: Dlaczego – Twoim zdaniem – warto wprowadzić zmiany w ograniczenia w sprzedaży alkoholu w całym mieście? Spośród 112 odpowiedzi, 90 osób (92%) wyraziło poparcie dla ograniczeń, głównie z powodów związanych z bezpieczeństwem, walką z alkoholizmem i zmniejszeniem zakłóceń nocnych. 18 osób (8%) wyraziło sprzeciw, sugerując alternatywy takie jak edukacja czy wskazując na ryzyko szarej strefy. Trzeba jednak zaznaczyć, że osoby niepopierające ograniczenia sprzedaży były proszone o pominięcie odpowiedzi na to pytanie.

Analiza odpowiedzi na pytanie 2

Pytanie drugie brzmiało: Dlaczego – Twoim zdaniem – nie warto wprowadzać takich ograniczeń w całym mieście? W tym wypadku również osoby mające zdanie przeciwne (tj. popierające wprowadzenie ograniczenia) były proszone o pominięcie pytania. Spośród 104 odpowiedzi, 105 osób (95%) wyraziło sprzeciw wobec zakazu, argumentując głównie ograniczeniem wolności, ryzykiem rozwoju szarej strefy i negatywnym wpływem na lokalny handel. 18 osób (5%) poparło ograniczenia, wskazując na korzyści takie jak spokój czy zmniejszenie zaśmiecania.


Argumenty PRZECIWKO ograniczeniu sprzedaży alkoholu

Wśród argumentów PRZECIWKO wprowadzeniu ograniczenia sprzedaży alkoholu w godzinach 22:00 - 6:00 podawano:

● Negatywny wpływ na lokalnych przedsiębiorców i handel

● Utrudnienia dla osób pracujących w nocy lub na zmiany

● Ryzyko rozwoju szarej strefy i nielegalnego handlu alkoholem

● Nierówne traktowanie sklepów w porównaniu z lokalami gastronomicznymi

● Utrudnienie kontroli nad jakością i bezpieczeństwem alkoholu

● Zmniejszenie atrakcyjności miasta dla turystów i mieszkańców

● Spadek wpływów z podatków lokalnych

● Zwiększenie zakupów na zapas, co może prowadzić do większego spożycia

● Nieskuteczność zakazów w zmniejszaniu spożycia alkoholu lub problemów społecznych

● Ograniczenie wolności i swobód obywatelskich ● Porównanie ograniczeń do komunizmu lub totalitaryzmu

● Ryzyko utraty miejsc pracy

● Potrzeba edukacji i profilaktyki zamiast ograniczeń

● Przeniesienie problemów alkoholowych do prywatnych przestrzeni

● Ograniczenie dostępu do innych produktów w sklepach nocnych

● Brak problemów z alkoholem w niektórych dzielnicach lub osiedlach

● Zwiększenie kolejek i tłoku w sklepach przed godziną zamknięcia

● Brak wpływu ograniczeń na realne problemy z alkoholem

Argumenty ZA ograniczeniem sprzedaży alkoholu

Wśród argumentów ZA wprowadzeniem ograniczenia sprzedaży alkoholu w godzinach 22:00 - 6:00 podawano:

● Zmniejszenie zaśmiecania (np. butelkami po alkoholu) i nieporządku w przestrzeni publicznej

● Poprawa bezpieczeństwa publicznego

● Zwiększenie spokoju i zmniejszenie hałasu w nocy

● Zmniejszenie spożycia alkoholu w społeczeństwie

● Ograniczenie wandalizmu i niszczenia mienia publicznego ● Walka z alkoholizmem i uzależnieniami

● Poprawa zdrowia publicznego

● Porównanie alkoholu do narkotyku i potrzeba jego ograniczenia

● Ograniczenie dostępu do alkoholu dla młodzieży i nieletnich ● Ograniczenie spontanicznego picia i dokupowania alkoholu

● Zmniejszenie kosztów społecznych i rozpadu rodzin

● Zmniejszenie liczby interwencji policji

● Zmniejszenie obciążenia służby zdrowia (np. SOR)

● Przeciwdziałanie patologiom społecznym i degradacji

● Zbyt łatwa dostępność alkoholu w porównaniu do innych produktów 

● Zwiększenie bezpieczeństwa publicznego i spokoju na ulicach

● Zmniejszenie liczby burd, awantur i aktów przemocy

● Zmniejszenie liczby pijanych kierowców

● Redukcja przestępstw i wykroczeń popełnianych pod wpływem alkoholu

 

Analiza odpowiedzi na pytanie 3

Pytanie trzecie brzmiało: Co sądzisz o uchwale zmieniającej liczbę zezwoleń na sprzedaż alkoholu na terenie miasta? (poprzez zwiększenie o 100 zezwoleń).

Analiza odpowiedzi na pytanie dotyczące zwiększenia o 100 zezwoleń na sprzedaż alkoholu w punktach gastronomicznych we Wrocławiu wykazała zróżnicowane opinie. Spośród 141 odpowiedzi, 78 osób (38%) poparło zwiększenie liczby zezwoleń, argumentując wsparciem dla gastronomii, lepszą kontrolą spożycia i wolnością wyboru. 36 osób (45%) sprzeciwiło się zmianie, wskazując na ryzyko alkoholizmu, nadmierną dostępność alkoholu i brak spójności z polityką ograniczeń. 75 osób (17%) nie wyraziło wyraźnego zdania. Ciekawym spostrzeżeniem jest obawa, że zwiększenie zezwoleń faworyzuje lokale gastronomiczne kosztem sklepów, co może prowadzić do nierówności rynkowych.

Argumenty ZA zwiększeniem liczby zezwoleń:

● Wsparcie dla branży gastronomicznej i lokalnej gospodarki

● Zwiększenie wolności wyboru konsumentów

● Zwiększenie konkurencji i lepsza oferta dla konsumentów

● Zwiększenie przychodów miasta i atrakcyjności dla turystów

● Lepsza kontrola nad spożyciem alkoholu w lokalach gastronomicznych

● Promowanie cywilizowanego spożycia alkoholu Argumenty

PRZECIWKO zwiększeniu liczby zezwoleń:

● Wzrost kosztów społecznych związanych z alkoholem

● Zwiększenie problemów z alkoholizmem i uzależnieniami

● Już zbyt duża dostępność alkoholu w mieście

● Zmniejszenie bezpieczeństwa publicznego

● Nierówne traktowanie sklepów w porównaniu z lokalami gastronomicznymi

● Negatywny wpływ na zdrowie publiczne

● Ryzyko rozwoju czarnego rynku i gromadzenia zapasów

● Brak spójności z polityką ograniczania sprzedaży alkoholu

● Potrzeba edukacji zamiast zwiększania dostępności

● Brak skutecznej kontroli sprzedaży alkoholu

Analiza odpowiedzi na to pytanie wskazuje na podzielone opinie dotyczące zwiększenia liczby zezwoleń na sprzedaż alkoholu w punktach gastronomicznych we Wrocławiu. Poparcie dla zmiany wynika głównie z chęci wsparcia gastronomii i promocji kontrolowanego spożycia, szczególnie w kontekście turystyki i lokalnej gospodarki. Sprzeciw odzwierciedla obawy o pogłębienie problemów z alkoholizmem, nadmierną dostępność alkoholu i niesprawiedliwe traktowanie sklepów w porównaniu z lokalami. Neutralne odpowiedzi sugerują brak wystarczających informacji lub obojętność wobec tematu. Ciekawym spostrzeżeniem jest postrzeganie zwiększenia zezwoleń jako kompromisu w obliczu potencjalnych ograniczeń sprzedaży w sklepach, co jednak budzi kontrowersje wśród przeciwników. Wprowadzenie dodatkowych zezwoleń mogłoby wspierać gastronomię, ale wymagałoby równoległych działań, takich jak edukacja i lepsza kontrola sprzedaży, aby zminimalizować negatywne skutki społeczne i zyskać szersze poparcie.

Podsumowanie

Ankieta została przygotowana i udostępniona przez Zarząd Osiedla Psie Pole-Zawidawie we współpracy z Przewodniczącym Rady Osiedla. Opinie zebrane w ramach tego badania posłużą jako podstawa do przygotowania uchwały zawierającej stanowisko Rady Osiedla, która zostanie przekazana Radzie Miejskiej Wrocławia – organowi podejmującemu ostateczną decyzję w tej sprawie. Ponadto wyniki ankiety zostaną opublikowane na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Osiedla. Będą także przekazane radnym osiedlowym jako materiał wspierający ich decyzję. Celem całego procesu jest zapewnienie, by głos mieszkańców był realnie uwzględniony w toku podejmowania decyzji dotyczących lokalnej polityki alkoholowej. 

Analizę odpowiedzi przygotował

Tadeusz Mincer - Przewodniczący Rady Osiedla Psie Pole-Zawidawie.

 

Przygotowując analizę, wykorzystano narzędzia sztucznej inteligencji.

Podsumowanie przygotowano 18 czerwca 2025. 

Rada Osiedla Psie Pole-Zawidawie
ul. Bolesława Krzywoustego 284
51-312 Wrocław
 tel.: 71 326 08 75, kom.: Radny Piotr Piekarski – Przewodniczący Zarządu Osiedla (tel. 609 363 164)
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Graficzny odnośnik do serwisu: Wrocław Otwarte Dane  Graficzny odnośnik do serwisu: Wrocławski Budżet Obywatelski  Graficzny odnośnik do serwisu: Wrocławska Karta Turystyczna

Graficzny odnośnik do serwisu: System Informacji Przestrzennej Wrocławia Graficzny odnośnik do serwisu: Nasz Wrocław

Graficzny odnośnik do serwisu: Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu  Graficzny odnośnik do serwisu: BIP