Wprowadzenie
W okresie pomiędzy 28 maja a 15 czerwca 2025 roku Osiedle Psie Pole-Zawidawie przeprowadziło konsultacje społeczne w formie ankiety internetowej dotyczącej planowanych zmian w zasadach sprzedaży alkoholu na terenie całego Wrocławia. Konsultacje miały na celu zebranie opinii mieszkanek i mieszkańców Osiedla na temat dwóch projektów uchwał przygotowanych przez Miasto Wrocław: wprowadzenia zakazu nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach (w godzinach 22:00–6:00) oraz zmian w liczbie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
Ankieta zawierała 3 pytania:
1. Dlaczego – Twoim zdaniem – warto wprowadzić ograniczenia w sprzedaży alkoholu w całym mieście?
2. Dlaczego – Twoim zdaniem – nie warto wprowadzać takich ograniczeń w całym mieście?
3. Co sądzisz o uchwale zmieniającej liczbę zezwoleń na sprzedaż alkoholu na terenie miasta? (Zmiana przewiduje dodatkowe 100 zezwoleń (z dotychczasowych 855 do 955) na sprzedaż napojów alkoholowych w punktach gastronomicznych.)
W czasie zbierania odpowiedzi wpłynęło 210 ankiet, przy czym nie wszystkie wypełnienia zawierały odniesienia do wszystkich 3 pytań. Ankieta była w pełni anonimowa, nie były zbierane żadne dane (także statystyczne) dotyczące osób wypełniających. Poniżej znajduje się podsumowanie odpowiedzi na każde z 3 pytań. Na końcu podsumowania znajduje się zestawienie wszystkich odpowiedzi z zachowaniem pisowni oryginalnej.
Analiza odpowiedzi na pytanie 1
Pytanie pierwsze brzmiało: Dlaczego – Twoim zdaniem – warto wprowadzić zmiany w ograniczenia w sprzedaży alkoholu w całym mieście? Spośród 112 odpowiedzi, 90 osób (92%) wyraziło poparcie dla ograniczeń, głównie z powodów związanych z bezpieczeństwem, walką z alkoholizmem i zmniejszeniem zakłóceń nocnych. 18 osób (8%) wyraziło sprzeciw, sugerując alternatywy takie jak edukacja czy wskazując na ryzyko szarej strefy. Trzeba jednak zaznaczyć, że osoby niepopierające ograniczenia sprzedaży były proszone o pominięcie odpowiedzi na to pytanie.
Analiza odpowiedzi na pytanie 2
Pytanie drugie brzmiało: Dlaczego – Twoim zdaniem – nie warto wprowadzać takich ograniczeń w całym mieście? W tym wypadku również osoby mające zdanie przeciwne (tj. popierające wprowadzenie ograniczenia) były proszone o pominięcie pytania. Spośród 104 odpowiedzi, 105 osób (95%) wyraziło sprzeciw wobec zakazu, argumentując głównie ograniczeniem wolności, ryzykiem rozwoju szarej strefy i negatywnym wpływem na lokalny handel. 18 osób (5%) poparło ograniczenia, wskazując na korzyści takie jak spokój czy zmniejszenie zaśmiecania.
Argumenty PRZECIWKO ograniczeniu sprzedaży alkoholu
Wśród argumentów PRZECIWKO wprowadzeniu ograniczenia sprzedaży alkoholu w godzinach 22:00 - 6:00 podawano:
● Negatywny wpływ na lokalnych przedsiębiorców i handel
● Utrudnienia dla osób pracujących w nocy lub na zmiany
● Ryzyko rozwoju szarej strefy i nielegalnego handlu alkoholem
● Nierówne traktowanie sklepów w porównaniu z lokalami gastronomicznymi
● Utrudnienie kontroli nad jakością i bezpieczeństwem alkoholu
● Zmniejszenie atrakcyjności miasta dla turystów i mieszkańców
● Spadek wpływów z podatków lokalnych
● Zwiększenie zakupów na zapas, co może prowadzić do większego spożycia
● Nieskuteczność zakazów w zmniejszaniu spożycia alkoholu lub problemów społecznych
● Ograniczenie wolności i swobód obywatelskich ● Porównanie ograniczeń do komunizmu lub totalitaryzmu
● Ryzyko utraty miejsc pracy
● Potrzeba edukacji i profilaktyki zamiast ograniczeń
● Przeniesienie problemów alkoholowych do prywatnych przestrzeni
● Ograniczenie dostępu do innych produktów w sklepach nocnych
● Brak problemów z alkoholem w niektórych dzielnicach lub osiedlach
● Zwiększenie kolejek i tłoku w sklepach przed godziną zamknięcia
● Brak wpływu ograniczeń na realne problemy z alkoholem
Argumenty ZA ograniczeniem sprzedaży alkoholu
Wśród argumentów ZA wprowadzeniem ograniczenia sprzedaży alkoholu w godzinach 22:00 - 6:00 podawano:
● Zmniejszenie zaśmiecania (np. butelkami po alkoholu) i nieporządku w przestrzeni publicznej
● Poprawa bezpieczeństwa publicznego
● Zwiększenie spokoju i zmniejszenie hałasu w nocy
● Zmniejszenie spożycia alkoholu w społeczeństwie
● Ograniczenie wandalizmu i niszczenia mienia publicznego ● Walka z alkoholizmem i uzależnieniami
● Poprawa zdrowia publicznego
● Porównanie alkoholu do narkotyku i potrzeba jego ograniczenia
● Ograniczenie dostępu do alkoholu dla młodzieży i nieletnich ● Ograniczenie spontanicznego picia i dokupowania alkoholu
● Zmniejszenie kosztów społecznych i rozpadu rodzin
● Zmniejszenie liczby interwencji policji
● Zmniejszenie obciążenia służby zdrowia (np. SOR)
● Przeciwdziałanie patologiom społecznym i degradacji
● Zbyt łatwa dostępność alkoholu w porównaniu do innych produktów
● Zwiększenie bezpieczeństwa publicznego i spokoju na ulicach
● Zmniejszenie liczby burd, awantur i aktów przemocy
● Zmniejszenie liczby pijanych kierowców
● Redukcja przestępstw i wykroczeń popełnianych pod wpływem alkoholu
Analiza odpowiedzi na pytanie 3
Pytanie trzecie brzmiało: Co sądzisz o uchwale zmieniającej liczbę zezwoleń na sprzedaż alkoholu na terenie miasta? (poprzez zwiększenie o 100 zezwoleń).
Analiza odpowiedzi na pytanie dotyczące zwiększenia o 100 zezwoleń na sprzedaż alkoholu w punktach gastronomicznych we Wrocławiu wykazała zróżnicowane opinie. Spośród 141 odpowiedzi, 78 osób (38%) poparło zwiększenie liczby zezwoleń, argumentując wsparciem dla gastronomii, lepszą kontrolą spożycia i wolnością wyboru. 36 osób (45%) sprzeciwiło się zmianie, wskazując na ryzyko alkoholizmu, nadmierną dostępność alkoholu i brak spójności z polityką ograniczeń. 75 osób (17%) nie wyraziło wyraźnego zdania. Ciekawym spostrzeżeniem jest obawa, że zwiększenie zezwoleń faworyzuje lokale gastronomiczne kosztem sklepów, co może prowadzić do nierówności rynkowych.
Argumenty ZA zwiększeniem liczby zezwoleń:
● Wsparcie dla branży gastronomicznej i lokalnej gospodarki
● Zwiększenie wolności wyboru konsumentów
● Zwiększenie konkurencji i lepsza oferta dla konsumentów
● Zwiększenie przychodów miasta i atrakcyjności dla turystów
● Lepsza kontrola nad spożyciem alkoholu w lokalach gastronomicznych
● Promowanie cywilizowanego spożycia alkoholu Argumenty
PRZECIWKO zwiększeniu liczby zezwoleń:
● Wzrost kosztów społecznych związanych z alkoholem
● Zwiększenie problemów z alkoholizmem i uzależnieniami
● Już zbyt duża dostępność alkoholu w mieście
● Zmniejszenie bezpieczeństwa publicznego
● Nierówne traktowanie sklepów w porównaniu z lokalami gastronomicznymi
● Negatywny wpływ na zdrowie publiczne
● Ryzyko rozwoju czarnego rynku i gromadzenia zapasów
● Brak spójności z polityką ograniczania sprzedaży alkoholu
● Potrzeba edukacji zamiast zwiększania dostępności
● Brak skutecznej kontroli sprzedaży alkoholu
Analiza odpowiedzi na to pytanie wskazuje na podzielone opinie dotyczące zwiększenia liczby zezwoleń na sprzedaż alkoholu w punktach gastronomicznych we Wrocławiu. Poparcie dla zmiany wynika głównie z chęci wsparcia gastronomii i promocji kontrolowanego spożycia, szczególnie w kontekście turystyki i lokalnej gospodarki. Sprzeciw odzwierciedla obawy o pogłębienie problemów z alkoholizmem, nadmierną dostępność alkoholu i niesprawiedliwe traktowanie sklepów w porównaniu z lokalami. Neutralne odpowiedzi sugerują brak wystarczających informacji lub obojętność wobec tematu. Ciekawym spostrzeżeniem jest postrzeganie zwiększenia zezwoleń jako kompromisu w obliczu potencjalnych ograniczeń sprzedaży w sklepach, co jednak budzi kontrowersje wśród przeciwników. Wprowadzenie dodatkowych zezwoleń mogłoby wspierać gastronomię, ale wymagałoby równoległych działań, takich jak edukacja i lepsza kontrola sprzedaży, aby zminimalizować negatywne skutki społeczne i zyskać szersze poparcie.
Podsumowanie
Ankieta została przygotowana i udostępniona przez Zarząd Osiedla Psie Pole-Zawidawie we współpracy z Przewodniczącym Rady Osiedla. Opinie zebrane w ramach tego badania posłużą jako podstawa do przygotowania uchwały zawierającej stanowisko Rady Osiedla, która zostanie przekazana Radzie Miejskiej Wrocławia – organowi podejmującemu ostateczną decyzję w tej sprawie. Ponadto wyniki ankiety zostaną opublikowane na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Osiedla. Będą także przekazane radnym osiedlowym jako materiał wspierający ich decyzję. Celem całego procesu jest zapewnienie, by głos mieszkańców był realnie uwzględniony w toku podejmowania decyzji dotyczących lokalnej polityki alkoholowej.
Analizę odpowiedzi przygotował
Tadeusz Mincer - Przewodniczący Rady Osiedla Psie Pole-Zawidawie.
Przygotowując analizę, wykorzystano narzędzia sztucznej inteligencji.
Podsumowanie przygotowano 18 czerwca 2025.